Császárné Begezi Gabriella
Sajátos nevelési igényű tanulók inkluzív nevelésről szóló továbbképzésen tanultam az alábbi óravázlatban bemutatott kooperatív technikákat, módszereket.
A módszerek akkor is használhatók, ha nincs az osztályban sajátos nevelési igényű gyermek, hiszen a tanulók annyira sokfélék, hogy mindig lehet találni szempontot, ami szerint az igényeiknek, képességeiknek megfelelően differenciálhatunk. A kooperatív munkaformák is elősegítik, hogy a különböző képességű tanulók a lehető legtöbbet profitáljanak a tananyagból, a felkínált lehetőségekből.
1. óraterv
Tantárgy: Német nyelv Tankönyv: studio d A1, 5. lecke
Téma: Napirend (időkifejezések, cselekvések)
Csoport: kezdő
Célok: Időkifejezések gyakorlása, új igék tanulása, mondatalkotás gyakorlása, saját napirend bemutatása (önálló beszéd), hallott szöveg értés gyakorlása
Időtartam: 2 tanóra különböző napokon
Tevékenység |
Munkaforma |
Idő |
1. tanóra 1. Óra, időpontok ismétlése, gyakorlása a, A táblára: időpontok (óra, perc), a diákok leírják szavakkal a füzetbe, közös ellenőrzés b, Időpontokat hallanak németül, számokkal kell leírni, közös ellenőrzés c, Hallott szöveg értése (CD, tankönyvfeladat: egy orvos rendelési időpontjai) közös ellenőrzés |
Diákkvartett |
20 perc |
2. Csoportalakítás a kooperatív munkához Felelősök megválasztása (írnok, szóvivő, időfigyelő, témafigyelő)
|
5 perc |
|
3. Új igék tanulása Tankönyvfeladat: a cselekvést képek ábrázolják, alatta az új szó, ki kell találni a képek alapján. Ellenőrzés véletlenszerű szólítással.
|
Diákkvartett |
10 perc |
4. Az új igék és időpontok használata napirendre vonatkozó kérdésekben és válaszokban (tankönyvfeladat) a, A kérdések értelmezése (a csoportok kérdezhettek tőlem, ha valamit nem értettek) b, A kérdések megválaszolása E. szám 1. személyben egyénileg. A házi feladathoz segítséget kaptak néhány táblára írt mondatvázlatokkal. 2. tanóra c, Egymás kérdezése és válaszadás, majd beszámolás a csoportban a partner napirendjéről (Igék használata különböző személyben (E.sz. 1.,2. és 3.személyben, - tőhangváltó és elváló igekötős igék gyakorlása, kérdő és kijelentő mondatok eltérő szerkezetének tudatos használata) |
Diákkvartett Házi feladat 3 lépcsős interjú az előző órán kialakított csoportokban |
10 perc 2x5 perc 4x5 perc össz.: 30 perc |
5. Hallott szöveg értése: Időpontkérés orvosnál (tankönyvfeladat, CD) a, Beteg-asszisztens párbeszéde. Feladat: 3 információ feljegyzése (1. javasolt időpont, 2. miért nem jó az első javaslat, 3. új időpont) b, A válaszok ellenőrzése és az új szavak megbeszélése, a szöveg értelmezése. c, A párbeszéd eljátszása (felolvasással, váltott szereposztással) A párbeszédek közben körbejártam, segítettem, ha igényelték, pl. a helyes kiejtésben. |
Frontális Frontális Pármunka |
5 perc 5 perc 5 perc. |
Megjegyzések:
Diákkvartett:
Négy lépésből álló ellenőrző módszer. A csoport minden tagja kap egy számot.
- A tanár feltesz egy kérdést vagy ad egy utasítást.
- A csoporttagok megbeszélik/kidolgozzák a választ. Minden csoporttagnak el kell sajátítania az ismereteket.
- A diákok egymást ellenőrzik, hogy mindenki tudja-e a helyes választ.
- A tanár véletlenszerűen választ egy számot (ha kell csoportot is). Akinek a számát kihúzza, az lesz a válaszadó.
Háromlépcsős interjú:
- A diákok párt alkotnak a csoportban, a pár egyik tagja kérdez, a másik válaszol.
- A párok szerepet cserélnek.
- A csoport tagjai egymás után megosztják a tanultakat a csoport többi tagjával.